Prosjekter

Pilgrimsleden i Sel

Sel historielag har, etter avtale med Sel kommune, det årlige ansvaret for tilsyn, rydding og merking av Pilgrimsleden fra Nord-Fron grense ved Dahlum og opp til Dovre grense ved Rostundergangen. Dette utføres ved en hel gjennomgang i løpet av mai måned. I tillegg må det tas noe rydding utpå sommeren. Noen deler av leden kan være noe mer krevende.

Dette godtgjøres med et årlig beløp på kr. 8 000,-.

Utover dette godtgjøres det for medgåtte arbeidstimer ved ekstraordinære pålagte oppgaver. Dette kan være istandsetting etter jordras eller skogbranner. Vi har også deltatt med bygging av gangbruer.

Stadnamn i Sel

Innsamling av gamle stadnamn skjedde i tidsrommet 1993 -1999.

Dette var initiert av Sel kommune ved kulturetaten. Kåre Gravå vart den som drifta dette på vegne av kommunen. Kommunen oppnevnte kjentfolk til innsamling av navn.

Seinere vart historielaga «kopla» inn på prosjektet. Etter innsamlinga var over vart hele prosjektet arkivert.

Samlinga består i dag av ca 60 kartblad, flere hundre sider med navn og forklaring. Innlest samling av lyd er i overkant av 24 timer.

Stadnamnprosjektet kom opp på agendaen igjen i ett historielagsmøte for noen år siden. Nå er alt samla og foreløpig digitalisert og lagra i kommunens nettverk. Formen er vanskelig tilgjengelig for allmennheten.

Historielaget starta opp med å registrere navna og opplysninger i kartsystemet til kommunen i 2018. Vinteren 2021/22 kom vi over på et nytt registreringsprogram.

Innlest lyd i form av dialektuttale kobles til det enkelte namnet i form av lydfil.

Bildearkivet

Det blir lagt ned et stort arbeid i fotogruppa ved å samle, digitalisere og arkivere bilder.

Det mest aktuelle arbeidet i dag er bildene etter Otta Foto. Her er vi inne i sluttspurten av digitalisering og arkivering. Vi har passert 6000 bilder og har fremdeles noe igjen.

Fotogruppa forvalter ei stor bildesamling på mange tusen bilder. Tilpasning til webside er det neste som står for tur.

Utstillinga vår på Amfi Otta er et løpende prosjekt og verdt et besøk. Vi skifter bilder flere ganger i året.

Navneprosjekt

Ei gruppe er i gang med å sette navn på personer og anna innhold i bildene. Dette vil gi nytt liv til samlinga vår, slik at den ikke forvitrer over tid.

Vi har og ambisjoner om å legge ut mye av bildene vi har på den nye websida .